Magyar kémiaérmek Moszkvából
Magyarország csapata harmadszor vett részt Nemzetközi Mengyelejev Diákolimpián, és ismét a legjobbak között végzett. A négy magyar diák 3 ezüstérmet, és a legjobb bronzérmet (néhány pontra az ezüsttől) kapta meg.
A diákok eredményei:
|
|
iskola |
kémiatanár |
Borsik Gábor |
16. helyezett, ezüstérem |
ELTE Apáczai Csere János Gimnázium, Budapest |
Villányi Attila |
Angyal Péter |
19. helyezett, ezüstérem |
Ciszterci Szent István Gimnázium, Székesfehérvár
|
Takácsné Kovács Anikó |
Sütő Péter |
28. helyezett, ezüstérem |
Szent István Gimnázium, Budapest
|
Borbás Réka |
Forman Ferenc |
31. helyezett, bronzérem |
ELTE Radnóti Miklós Gimnázium |
Berek László, Balázs Katalin |
A 48. Mengyelejev Olimpiát, ami a valamikori szovjet kémiaversenyek utódjaként folyik, az idén nem kerülte el a kelet-európai politikai válság. Az eredetileg kitűzött helyszín a Krím-félsziget, majd Kijev volt. Végül az utolsó pillanatban a verseny szakmai koordinátora, a moszkvai Lomonoszov Egyetem bonyolította le a versenyt. Sajnos a gyors változások miatt az előző évinél kevesebb ország küldött diákokat. Összesen 104 versenyző érkezett, de már nem egyáltalán csak a volt Szovjetunió területéről.
A rövid szervezési idő, és a korlátozott források tagadhatatlanul hatással voltak a verseny külsőségeire, de a feladatok továbbra is a legnehezebbek voltak, bármely kémiaversenyt is tekintjük. A háromfordulós, egy hetes versenyen elméleti és laboratóriumi problémák megoldását várták el a résztvevőktől. A magyar diákok a tavalyi Nemzetközi Kémiai Diákolimpia válogatója alapján kerültek be a csapatba, és mindannyian készülnek az idei „nagy olimpiára”, ahova a csapat kiválasztása még folyamatban van.
A magyar csapat részvételét az utazás költségeit fedező Richter Gedeon Nyrt és EGIS Nyrt. tette lehetővé a Magyar Kémikusok Egyesülete közreműködésével. A diákok válogatását és felkészítését középiskolai tanáraik mellett az ELTE Kémiai Intézete végezte.
A verseny hivatalos nyelve az orosz és az angol, de a kísérők a verseny előtti néhány órában lefordíthatják a diákok anyanyelvére a feladatokat. A verseny három versenynapjából kettő elméleti. Az első nap 8 problémát kell megoldani, a második nap a kémia 5 nagy területéről feladott 3-3 problémából területenként egy megoldását értékelik. A feladatok jellemzője, hogy a kérdések megoldásához sok ötlet és gondolkodás szükséges. Az idén talán kevésbe teljesült az, hogy az átlagos középiskolások tudásszintjétől igyekeznek nem nagyon messze elszakadni. Voltak magyar vonatkozású feladatok is, felbukkant Winkler Lajos oldott oxigén meghatározása és a C vitamin kémiája is. A gyakorlati fordulón oszcilláló reakciók periódusának hosszát mérték a diákok, és talán ez volt a legkritikusabb feladat, aminek kiosztott pontjait nehezen tudtuk megérteni.