Magyar kémiaérmek Jerevánból
Magyarország csapata negyedszer vett részt a Nemzetközi Mengyelejev Diákolimpián. A diákok eredményei:
|
|
iskola |
kémiatanár |
Perez-Lopez Áron |
ezüstérem |
ELTE Apáczai Csere János Gimn., Bp. |
Villányi Attila |
Kovács Dávid |
bronzérem |
Szt. István Gimn., Bp. |
Borbás Réka |
Stenczel Tamás Károly |
bronzérem |
Török Ignác Gimn., Gödöllő |
Karasz Gyöngyi, Kalocsai Ottó |
Vörös Zoltán János |
dicséret |
Váci Mihály Gimn., Tiszavasvári |
Bényei András |
A 49. Mengyelejev Olimpiát Örményország rendezte, elég szerencsétlen időpontban. Május első hete sok országban az érettségik ideje. Magyarországról sem engedélyezte az Oktatási Hivatal két korábban kiválasztott diáknak, hogy írásbelijét pótolja, pedig a törvény ezt a diákoknak fel nem róható esetben megengedi. Ezért, és Örményország szomszédaival való feszült viszonya miatt az utóbbi évek legkisebb létszámú versenyén vettünk részt. Összesen 15 országból (Azerbajdzsán ,Törökország és Makedónia is távol maradt) 92 versenyző érkezett.
A verseny külsőségei (a szállás pl.) visszafogottak, de a feladatok továbbra is érdekesek és nehezek voltak. A háromfordulós, egyhetes versenyen elméleti és laboratóriumi problémák megoldását várták el a résztvevőktől. A magyar diákok a tavalyi Nemzetközi Kémiai Diákolimpia válogatója alapján kerültek be a csapatba, és mindannyian készültek az idei „nagy olimpiára”, ahová a csapat kiválasztása még folyamatban volt.
A magyar csapat részvételét az utazás költségeit fedező MOL, Richter Gedeon és EGIS Nyrt. és magántámogatók tették lehetővé a Magyar Kémikusok Egyesülete közreműködésével. A diákok válogatását és felkészítését középiskolai tanáraik mellett az ELTE Kémiai Intézete végezte.
A verseny hivatalos nyelve az orosz és az angol, de a kísérők a verseny előtti néhány órában lefordíthatják a diákok anyanyelvére a feladatokat. A verseny három egymást követő versenynapjából kettő elméleti volt. Az első nap 8 problémát kell megoldani, a második nap a kémia 5 nagy területéről feladott 3-3 problémából területenként egy megoldását értékelik. A feladatok jellemzője, hogy a kérdések megoldásához sok ötlet és gondolkodás mellett nem elhanyagolható lexikai tudás is szükséges. A gyakorlati fordulón műtrágya minőségi, és műtrágya-hatóanyagok minőségi meghatározása volt kitűzve. Papíron ez viszonylag könnyű feladatnak tűnt, de a szokatlan büretták és pipetták, valamit az, hogy az ismeretleneket megfestették, okozott bonyodalmakat.